پلاک 14
پلاک 14
دستنوشته ها ی یک خبرنگار

 

بسمه تعالی
یک ضرب و المثل قدیمی است که میگوید :تو مو میبینی و من پیچش مو! یا در مثل دیگری آورده اندکه "آنچه جوان در آئینه میبیند پیر در خشت گلی آنرا میبیند" شاید این دو مثال برای درجایگاه بیان دارای تفاوت باشند اما وقتی ماجرای زیر را میخوانیم برای رساندن مطلب چندان بی ربط به نظر نمیرسد.
از حجه الاسلام میلانی نژاد که از سخنوران بنام و صاحب نفس کرج میباشد شنیدم که میگفتند: روزی برای دیدار با آیت الله حسن زاده آملی به منزل ایشان رفته بودم .وقتی خدمت ایشان رسیدم درمعرفی خود اظهارکردم که از کرج هستم.آقا تا این مطلب را شنیدند فرمودند: شما چرا قدر مردان خود را نمیدانید؟! ...بعد ازاین سخنان ایشان برخاسته و درحالی که درحیاط منزلشان قدم میزدند حالت متفکرانه ای بخود گرفته و زیرلب زمزمه ای میکردند که خوب نمیشندیم اما درجایی تُن صدای خود را بالاتر برده و دائم اینرا تکرار میکردند که :
کرج،کرج ،کرج بر وزن فرج،فرج ،فرج
قطع به یقین آنچه را امثال آیت الله حسن زاده و آیت الله بهجت ها به دیده دل میدیده و میبینند ما جا ماندگان از قافله آدمیت قادر به دیدن و درک آن نیستیم .
این مطلب را بخاطر آن گفتم که قرار گذاشته بودم اینبار از نقش مردم کرج در قیام امام زمان بنویسم .البته گفتن و نوشتن دراینباره نه درقد وقواره من است و نه من چنین قصدی دارم اما از زبان بانوی دوعالم شنیده ایم که پیامبر اعظم (ص)بر زدودن غم از چهره مظلوم تاکید میکنند و لزوما نباید مظلوم فرد خاصی باشد زیرا میتواند به جماعتی نیز اتلاق گردد.
کرج واهالی آن نیز ماننده اهالی کوفه شامل این قائده بوده و درطول سالها مورد بی مهری قرار گرفته اند.طی سالهای گذشته باوجودپتانسیلهای بالا تنها بدلیل همسایگی با پایتخت شاهد ظلمهای سیاسی و اجتماعی فراوانی بوده اند بگونه ای که اکنون بیش از عالمان وفرهیختگانش به مفسده ها یش شهرت پیدا کرده است .
اما تشکیل استان البرز که سالها مورد مطالبه اهالی این منطقه بوده را میتوان بگونه ای تحقق ملک طالقان که در روایات مستند شیعه از آن بعنوان سرزمین گنجهای پنهان حکومت امام زمان(ع) درکنار ملک ری و قزوین یاد شده نام برد.
کوفه نیزبعنوان مآمن شیعه درطول تاریخ شاهد چنین ظلمی بخود بوده و اکنون نیز براین ظلم تاکید میشود.شیخ حرحاملی در وسائل‌ الشیعه‌، ج‌14، ص‌518 دربیان آن میگوید:اگر مردم‌ كوفه‌ در یك‌ دورة‌ خاص‌ پیمان‌شكنی‌ كرده‌ و به‌ اهل‌ بیت‌(ع‌) ظلم‌ روا داشته‌اند هیچ‌ دلیلی‌ وجود ندارد كه‌ این‌ ویژگی‌ را نسبت‌ به‌ تمام‌ ساكنان‌ آن‌ در تمام‌ زمانها صادق‌ بدانیم‌. همچنانكه‌ جمعی‌ از یاران‌ امام‌ حسین‌(ع‌) از میان‌ همان‌ كوفیان‌ بی‌وفا برخاسته‌ بودند و حتی‌ روایاتی‌ از اهل‌ بیت‌(ع‌) نقل‌ شده‌ كه‌ در آن‌ روایات‌، اهل‌ كوفه‌ مورد تمجید و تحسین‌ قرار گرفته‌اند. مثلاً امام‌ باقر(ع‌) می‌فرماید:
ولایت‌ ما به‌ اهل‌ شهرها عرضه‌ شد، اهالی‌ هیچ‌ شهری‌ همانند اهل‌ كوفه‌ آن‌ را نپذیرفتند.ویا در تاریخ الکوفه ص۶۳ از امیر مومنان روایت شده که
اینجا (كوفه‌) شهر ما، جایگاه‌ ما و اقامتگاه‌ شیعیان‌ ماست‌.
و امام جعفرصادق (ع)درپاسخ به مومنی که قصد هجرت داشت ضمن بیان خصلت اهالی شهرهای مدینه ،مکه و بغداد به او توصیه میکند که در کوفه سکنی گزیند.
اگرعراق در روایتهای ما به دوبخش عرب و عجم تقسیم شده بنظربنده کوفه نیز دارای چنین ویژه گی است و کوفه عرب در عراق و کوفه عجم نیز در نزدیکی تهران است .
زیرا کوفه دارای موقعیت سوق الجیشی خاصی دربین شهرهای اسلامی بوده و این ویژه گی درموقعیت جغرافیایی کرج نیز دیده میشود و احاطه بر این منطقه دسترسی به غرب،شمال،جنوب و شرق کشور را بصورت عام و ۷استان مهم کشور را بصورت خاص فراهم میسازد .
اگر دسترسی به نجف و کربلا از کوفه میسور میباشد اکنون با اهمیت یافتن قم بعنوان نجف ایران با مشخصه محل استقرارو سکونت گاه اهل تفکر و تعلم ،کرج پهلو به پهلوی قم آرام گرفته است.
ازسوی دیگر بنابرروایات شیعیه اگرمومنی قصد زیارت امام حسین را دارد و قادر به زیارت آن امام در کربلا نیست به ری برود و بقصد زیارت امام خویش شاه عبدالعظیم حسنی را زیارت نماید.بااین روایت همان رابطه کربلا-کوفه در رابطه کرج-ری نیز متبلور میگردد.
اما از موقعیت های جغرافیایی این منطقه که بگذریم به مشخصه های انسانی آن خواهیم رسید که نقش ساکنین کرج در برپایی حکومت امام زمان را مانند نقش کوفه در حکومت ایشان ترسیم مینماید.
در بحارالانوار جلد۶۰ صفه ۲۱۸ روایتی از امام جعفرصادق دربیان وفای اهل کوفه بیان شده که آمده است :اهل‌ خراسان‌ پیشتازان‌ ما، اهل‌ قم‌ یاوران‌ ما، اهل‌ كوفه‌ تكیه‌گاههای‌ ما و اهل‌ این‌ دیار (نواحی‌ كوفه‌) از ما هستند و ما نیز از آنها هستیم‌.
ازسوی دیگر آیت الله محمد باقرمجلسی در همین کتاب ج‌52، صفحات ‌219 و ۲۳۸ به روایاتی اشاره میکند که وجه تشابه کرج و وکوفه را بیش از هر مطلب دیگری افزایش میدهدو آن این مطلب است که میفرمایند: باقیام سفیانی کوفه با خاک یکسان میشود و درزمان حکومت امام عصر(عج) شهر کوفه تجدید بنا شده و مردمانی از تمام نقاط جهان درآنجا ساکن خواهند شد که این چهره شهر کوفه تشابه زیادی به بافت جمعیتی کنونی کرج دارد زیرا همانگونه که کوفه در یک پریود خاص جمعیت خود را شکل خواهد داد کرج نیز طی ۲۰سال گذشته از جمعیت ۴۰هزارنفری به جمعیت میلیونی کنونی رسیده است و اکنون تعداد ساکنین  اصیل آن صرفا سه درصد جمعیت کنونی را تشکیل میدهد.
مهرماه سال ۱۳۷۶ ایامی است که کرجیها هرگز آنرا بفراموشی نخواهند سپرد زیرا دراین ایام با وجودیکه کرج  مرکز استان نبود شاهد سفر مقام معظم رهبری به این شهر بود و درهمین سفر بود که رهبر انقلاب کرج را با درنظرگرفتن همین خصیصه جمعیتی " ایران کوچک" معرفی کردند.
ویژه گی های انسانی کرج و نقش آن در قیام امام زمان (عج) مطلبی است که در پست بعدی به آن خواهم پرداخت .ودر اینجا فقط به این نکته اشاره میکنم که براساس روایات موجود قریب به ۹۵ نفر از ۳۱۳ نفر یار امام زمان(عج)  در قیام اولیه از شهرهای مختلف ایران میباشند که بنابرروایات مختلف بیشترین آنها که درمنابع مختلف ۱۳،۱۴ ویا بنابراقوالی ۲۴ نفر میباشند متعلق به منطقه کنونی استان  البرز میباشند.

 


نظرات شما عزیزان:

یه دوست چون دوست داره
ساعت17:15---30 فروردين 1390
راستی داداش خوبم که جوون خوبی هستی تا حالا به این فکر کردی که خود تو چقدر شبیه کوفی ها در رابطه دوستانت عمل کردی بد نیست یه مقدار فکر کنی .عاقبت بخیر بشی انشاالله

منتظر
ساعت15:16---22 فروردين 1390
ممنون.قشنگ بود ولی اینقدر تعصبی در مورد شهرتون صحبت نکنین.خدا آدمهای خوبشو همه جا پخش کرده و بین مردم اولیای خدا مخفی هستن.بازم ممنون

منتظر
ساعت19:59---21 فروردين 1390
نمیخوام نظر بدم.شما نظرارو نشون نمیدین.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









نوشته شده در تاریخ شنبه 18 فروردين 1390 توسط علی جعفری

برچسب ها: آیت الله حسن زاده کرج میلانی نژاد کوفه آخرالزمان قیام امام زمان 
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin